Overstappen op Google Analytis 4

Google heeft een nieuwe versie van Analytics geïntroduceerd: Google Analytics 4. Vanaf Juli 2023 is de huidige Analytics niet meer bruikbaar. Het is daarom belangrijk over te stappen op Analytics 4:

Google Analytics 4 implementatie mogelijkheden

Google Analytics 4 kun je eenvoudig inrichten, maar je kunt ook uitgebreide rapporten maken. Daarnaast kun je Analytics aanvullen met dashboards van Google Looker, een waardevolle aanvulling om je data inzichtelijk te maken.

    Implementatie – Basis
    Eenvoudige inrichting van Google Analytics 4. Zorg ervoor dat je website data gemeten wordt.
    ✔ Koppelen GA4 aan je website
    ✔ Goed zetten juiste meet- en privacy instellingen
    Investering eenmalig €175 ex. btw.

     

    Implementatie – Compleet
    Inrichting Analytics 4 inclusief maatwerk rapporten.
    ✔ Koppelen GA4 aan je website
    ✔ Goed zetten juiste meet- en privacy instellingen
    ✔ Instellen belangrijkste conversies (bijv. aanmeldingen of ingevulde contactformulieren)
    ✔ 3 maatwerk rapporten*
    Investering eenmalig €350 ex. btw.
    Optioneel: visueel dashboard
    Maak je website data inzichtelijk voor intern gebruik!
    ✔ De belangrijkste data van je website inzichtelijk
    (Hoeveelheid bezoekers, nieuwe/terugkerende bezoekers, belangrijkste bezoekerskanalen (Google, Linkedin?), veelgebruikte Google zoekwoorden e.d.)
    ✔ Dashboard koppeling met Analytics 4
    ✔ Indicatoren in overleg

     

    Investering eenmalig €250 ex. btw.

    *Voorbeelden van maatwerk rapporten zijn: 1) een rapport waarin je kunt zien op welke buttons (knoppen) geklikt wordt 2) rapporten waarin je het aantal downloads kunt zien 3) rapporten waarin je doelgroepen onderscheidt, zodat je die uniek kan benaderen via Google Ads bijvoorbeeld.

      Verschillen tussen huidige Analytics en Google Analytics 4

      Meerdere websites of apps meten in één property
      In Google Analytics 4 is het mogelijk om de data van verschillende apps of websites te combineren. Soms kan het handig zijn wanneer je een gebruiker niet als apart beziet, wanneer die én via een mobiele app én via je website gebruikt maakt van je diensten.
      Data-driven data model
      Toen Universal Analytics ontwikkeld werd, ging het vooral om het meten van data voor websites. Die manier van meten is inmiddels gedateerd. Het gaat niet alleen meer om het meten van website bezoeken, maar ook om wat de gebruiker doet op een pagina: de betrokkenheid van een websitesessie.
      Machine learning & AI
      Door middel van moderne technologie, machine learning, probeert Google gedrag van gebruikers te voorspellen. Zo kun je doelgroepen aanmaken – wanneer je voldoende data hebt – als ‘gebruikers die waarschijnlijk binnen zeven dagen een aankoop gaan doen’.
      Privacy en cookieloze toekomst
      Google Analytics 4 speelt in op de toekomst waarin privacy belanrijker wordt. Cookies zullen in 2023 verdwijnen, waardoor metingen niet meer betrouwbaar zouden zijn. Daarom gebruikt Google Analytics 4 nieuwe technieken, om website verkeer accuraat te kunnen blijven meten
      Integraties met andere Google-producten
      Google Analytics 4 heeft verschillende gratis koppelen met andere producten, zoals Google Ads en Google Optimize.